Amèlie


Första gången jag såg The Fabuleux Destin d'Amèlie Poulain var på livskunskapskursen (den mest intressanta kursen jag läst under gymnasiet) i ettan. En härlig fransk film som man blir glad av. Vilken konstig men annorlunda film tyckte jag när jag såg den först. Humorn i filmen är lite udda och men härligt udda! (ex. hon skickade iväg sin pappas trädgårdstomte på semester och den skickar hem vykort till honom). Men jag måste säga att filmen är så otrolig fin på många olika sätt. Inte nog att franska är ett så underbart språk men karaktärerna är så personliga och levande. Filmen träffar mig rakt i hjärtat och den gör mig så glad. Jag vet inte riktigt vilket genre den tillhör, men förmodligen någonstans mellan "feel-good-film" och "så-icke-amerikanskt-film". Absolut bland mina favoritfilmer. Den ska inskaffas som DVD snart..
 
Pst.. dessutom är huvudrollen den vackra Audrey Tautou som ska spela Coco Chanel. Filmen kommer ut 2009 om jag inte minns fel.. I just can't wait :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0