world builder.

World Builder from Bruce Branit on Vimeo.

"A strange man builds a world using holographic tools for the woman he loves.

This award winning short was created by filmmaker Bruce Branit, widely known as the co-creator of '405'. World Builder was shot in a single day followed by about 2 years of post production. Branit is the owner of Branit VFX based in Kansas City."

Värt ett titt. Hur häftig som helst.

två-i-en.

Jag gillar snygga praktiska saker. Den här jackan från BråttensbyJohanna är vändbar vilket betyder att man kan använda den ut-och-in också! Den skulle vara så perfekt till sommaren. Men.. min plånbok skulle nog inte tillåta mig punga ut 1500 kr på en bomullsjacka just nu..

21.

Idag fyller Alex 21. Han var kanske 17 på denna bilden, och i mina ögon är han fortfarande 17 (fast med lite rynkor (!) och större kroppsbyggnad). Men tiden går så fort och han fyller redan 21 medan jag har inte ens hunnit fylla 20 (!)

Grattis på dig bibi. *muah

our first trip.

Tiden går så fort att den skrämmer mig lite. På ett ögonblick så har vi varit tillsammans i tre år.  Under dessa tre år har vi vuxit upp på olika sätt, från att vara naiva icke-oroande 16-17  åringar till (fortfarande naiva) pre-adults som är redo för att hitta sina identiteter. Denna London-resan som vi gjorde var vår första resa tillsammans. Vi har pratat om att resa tillsammans många gånger innan men det har aldrig blivit av p g a skola, jobb, tid eller pengar. Men nu, när vi båda är tillgängliga passade vi på att göra en liten trip till London. En stad där Alex kommer stanna i tre år och studera. Vad som kommer hända med vår relation vet jag inte, men det är inget jag oroar mig för. Det kanske låter konstigt, men distans är kanske nyckeln till vårt förhållande. Vi ger varandra utrymme och det har alltid varit en självklarhet att vi kommer satsa på våra drömmar trots det kommer innebära en ännu större distans. På sätt och vis är vi väldig lika, men ändå så olika. Det är inte alltid vi kommer överens med varandra men vi har alltid kunnat kompromissa saker och ting. Alex är en väldig målmedveten kille (kan innebära att han är jävlig envis också) och satsar alltid 110%. Det är något som jag verkligen är stolt över honom och jag önskar att jag har en sådan beslutsamhet. Nu har han hittat sitt universitet och jag är så redo att hitta mitt eget..

Till folk som undrar hur det var i London svarar jag alltid med "Det var skoj!" eftersom jag vet inte riktigt var jag ska börja berätta, och jag vill inte heller sitta och berätta från början till slut till varenda person. Så ja, detta inlägg får väl svara på era frågor.

Innan vi åkte till London var jag i Malmö några dagar. Åt dimsum, planerade resan, träffade Mikke på stan och gjorde andra trevligheter.
Tog en liten tupplur medan han gick och tränade. När jag vaknade fick jag se dessa fina gradient smoothies och kolla så stolt han är!

Dag 1 - Tidigt på morgonen åkte vi taxi till tågstationen och fick reda på att det var problem med tåget så vi fick åka buss till Köpenhamn (blev en gratis resa eftersom vi bara smet in haha). Väl framme på London Gatwick flygplats fick vi vänta i 6 h för att vi kunde inte checka in i hotellet förän kl. 14. Resultatet blev att vi hängde på en bänk på flygplatset och turades om att sova på varandras knä och lyssna på iPoden. Men mycket sömn blev det inte och sömnbristen från natten innan ledde till att vi blev ganska höga. Vi satt och sjöng för oss själva och var lite allmänt high haha.

Tiden gick och vi begav oss till centrala London till slut. Skaffade travelcard för transport och checkade in i hotellet. Besviken var ordet. Inte nog att man inte kunde checka in tidigare, så var hotellrummet helt kass.  Vi fick ett rum i  källaren (no joke, fanns ett fönster som man kunde lufta lite men inget man kan titta ut för att njuta av morgonté:n direkt) och rummet var väldigt litet. För ett fyrstjärnigt hotell hade man förväntat sig något bättre (vad är det som sätter standarden för stjärnorna egentligen?). Nåväl, det var ändå rent och badrummet var fräscht så vi nöjde oss ändå.

Ja, vad var det första stället vi åkte till då? Chinatown så klart! Vi gick runt och letade efter en vietnamesisk restaurang eftersom vi var sugna på pho men vi hittade ingen så vi gick till en steak house istället. P g a sömnbristen var jag väldig seg i huvudet och var ganska oförskämd mot folk den dagen (t ex ignorerade flygvärden när hon pratade med mig och dissade servitören med "It's fine" när han frågade hur laxen var) och jag måste säga att jag kände mig väldig dum. Ja, det är sånt Alex får står ut med dagligen (kanske inte dagligen men när jag har PMS eller sömnbrist hehe). På väg hem gick vi förbi Chinatown igen och DÅ såg vi en viet restaurang. Utan tvekan bestämde vi oss att äta där dagen efter.

Tyvärr blev det inga bilder från första dan.

Dag 2 - Vi vaknade vid 11 tiden och den väl behövliga sömnen gjorde oss glada. Gjorde i ordning och begav oss till Chinatown (ja, vi gick dit många ggr haha) Åt på Vietnamese Restaurant och snacka om besvikna vi blev. Våra pho ga (viet kyckling soppa) smakade wonton (kinesisk nudelsoppa) och vi var ganska ledsna att det vietnamesiska utbudet är så få när man ser kinesisk, koreansk, thailändsk, malay, japansk och mongolisk mat överallt.

Efter lunchen begav vi oss till Kingston University. Ännu en besvikelse. Universitetet såg inte ut som ett universitet utan som en högstadieskola. Lokalerna var kassa och campusen låg utspritt. Alex hoppades veeerkligen på att det andra universitetet han kom in var mycket bättre.. Men annars är området, där Kingston ligger, väldig småstadaktig och Alex tyckte att det ser ut som en Ljungby (även om det kanske är större än Ljungby).

Några timmar efter mycket promenerande gick vi till en steak house-kedja som heter Angus Steak House (det var egentligen det steak houset vi ville till dagen innan men det var fullsatt) Väl inne i restaurangen satt vi och räknade alla vinflaskor som de hade som dekoration i lokalen och kom fram till mer än 500 flaskor (!). När vår beställning var framme spärrade jag upp ögonen och började skratta. Alexs nånting eye-steak var kanske lika stor som min hand och mina bbq ribs var typ lika stor som halva min armlängd. Såg så lustigt ut att min mat var i större volym än Alexs (men egentligen bestod det mest av ben juu) Så himla synd att jag inte har bildbevis, jag var nog för hungrig för att komma ihåg att ta bild haha.

Dag 3 - Vi vaknade ännu senare - kl.12 ! Kände lite ångest över att vi är såna grisar som sover så mycket. Men vi kom över det ganska snabbt och åkte mot västra London. Natten innan hade vi gjort en research på viet restauranger i London och bestämde oss att åka till en av dem. Vi följde vägbeskrivningarna och hittade ett jättestort köpcentrum - Westfield. Jag misstänkte att restaurangen låg inne i gallerian och lite tveksamt gick vi in. Och så rätt jag hade, där låg den i mathörnan av jättegallerian! Stället var populärt och kön var låång. Men snacka om att vi blev glada! Nudelsoppan var väl inte såå jättegod, men däremot älskade vi mango-kyckling-salladen och sommarrullarna.

Mätt och belåtna vandrade vi vidare till Brunel University. Området universitetet ligger i är väldig mysig. Allt var gammalt och butikerna låg tätt intill varandra. Först gick vi lite vilse, men hittade universitet till slut och åh - vilken skillnad från Kingston! Brunel såg ut som ett riktig universitet med mysiga parker där studenterna kan picknicka och campus som låg kring området. Det kändes väldigt stort, men allt är samlat och är nästan som ett litet samhälle i sig (det finns till och med en bank (!) Alex är väldig glad över att han checkade skolorna innan han bestämde sig, för att han hade tänkt att välja Kingston först men nu vet han att Brunel kommer vara hans val.

Efter universitet-besöket tog vi oss till Oxford Circus. Där gick vi runt länge, lääänge - jag klagade rätt mycket och var väldig trött på att gå.

När det började närma sig mot kvällen velade vi fram och tillbaka vad vi ska äta och guess what - det blev KFC och cream puffs till efterätt i hotellrummet haha. Jag har faktiskt aldrig smakat på KFC innan och var väldig nyfiken på de friterade kyckling-bitarna. Vi köpte hem en bucket av fettdränkta kycklingdelar och två 1,5 l Pepsi (så dumma vi var som inte tänkte för när han sa bottles) Gick även förbi Beard Papa, en japansk kedja som säljer övergoda cream puffs, och köpte hem några. Första gången jag åt på Beard Papa var i Hongkong och då åt jag en cheesecake (även den var skitgod) och Kelly åt en cream puff som hon än idag kommer ihåg hur god den var. Nåväl, det var en riktig fettig middag med Snoop Dogg på TV haha.

Det här är kanske en tredjedel av gallerian.

Dag 4 - Vår nästsista dag (eller sista dag egentligen) tillbringade vi åt shopping. Men först var vi tvungna att besöka Westfield ännu en gång för att gå runt i gallerian och äta viet mat. Gallerian var verkligen jättestor och jag gillar arkitekturen på byggnaden med primsa-liknande effekter. Efter en runda på Westfield åkte vi vidare till Burberry Factory Outlet som låg i östra London. Där hade de ett stort utbud av kläder och jag blev ganska positiv överraskad eftersom jag hade förväntat mig att det skulle vara sämre.

Därefter gick vi runt och letade supermarkets för att köpa boxar till cream puffs. Vi älskade cream puffsen så mycket att vi köpte hem ett 10-tal cream puffs var som souvenir haha. Av allt promenerande blev jag väldig nojig och PMS:n gjorde inte saken bättre. Alex fick verkligen släpa mig för att vi ska hinna med allt. Men han var gullig och förstod att jag var trött och lovade mig en fotmassage när vi skulle komma tillbaka till hotellet (vilket han gjorde också haha, stackarn alltså)

Sen var det middagsdags och Alex tvingade mig att bestämma vad vi skulle äta. Först ville jag äta koreanskt (för jag vill smaka hur det är, men sedan fick höra att det inte är så gott och jag ville inte ta risken på vår sista kvällsmåltid i London), sen japanskt (var så sugen på sashimi och fräscha ting) men sen ville jag såå gärna dricka taiwanesiskt pearl tea, så vi bestämde att äta på den restaurangen som pearl tea på sin meny. Efter en kort vandring hittade vi en mix-restaurang med japansk och kinesisk mat. Jackpot! Vi valde att äta hot pot buffé och det gjorde vi så rätt. Det blev väldigt mysigt och mycket godare vad jag hade förväntat mig. Dock var pearl tea:n slut och jag var lite ledsen för det, men kom över det rätt snabbt när vi fick syn på de sista egg tarts (som var slut de andra dagarna vi var i Chinatown).

En cool grej som blinkar och vibrerar när maten är klar för att hämtas.

Dag 5 - Vi vaknade väldigt tidigt på morgonen för att hinna med tåget till flygplatset. Vi båda var väldig trötta och resultatet blev att vi var ganska irriterade på varandra. Att resa tillsammans som ett par är verkligen ett test på förhållandet. Men som tur är vi båda ganska lättsamma och kommer över saker ganska snabbt så det tog inte så länge tills vi blev sams igen. Framme på flygplatset var det lite rörigt eftersom det var två flyg till Köpenhamn som skulle flyga ungefär vid samma tid. Vi gick till fel terminal och fick kuta till andra sidan av flygplatset för att hinna med vårt flyg. Som tur hann vi med och fick en rad säte för oss själva eftersom det var få resenärer.

Jag stannade inte i Malmö så länge utan valde att åka hem direkt. Vilket var lite dumt, för tåget blev försenat och jag missade sista bussen i Älmhult så jag fick åka tåg därifrån till Alvesta och sen buss till Ljungby. Efter 6 timmar är jag hemma i min säng.

Well, that's it folk. Jag har faktiskt inte så många bilder som jag kan dela med. Men dessa får ni nöja med.

London next.

Eller rättare sagt, Malmö först. Egentligen borde jag packa, men det orkar jag inte göra för tillfället. Sitter och softa med té och lite kardemummakaka (som jag bakade igår natt, var så himla sugen på något sött). På måndag nästa vecka ska jag sitta på ett dansk flygplan till London med Alex. Vi har bokat hotell och allt. Där ska vi stanna i fem dagar och fyra nätter. Det främsta målet med resan är besöka olika universitet, men resten av tiden ska vi ju leka så klart :) Det ska bli spännande eftersom det är första gången jag reser med Alex, och det är verkligen på tiden!

Dock lite synd att jag missar påskdiscot i Göteborg. Men det gör inte mycket, London är så mycket bättre!

träna träna träna.

Åh. Aldrig någonsin har jag tänkt så mycket på träning. Jag tror jag har hittat den rätta attityden och motivationen för att träna. Körde lite pilates på morgonen (jag kunde inte sova.. vet inte vad som är fel på mig)

Damn. Fatta vad det kändes i magen! Effektivt, effektivt.

Dessutom har jag hittat lite roliga redskap som gör att det blir lite roligare att röra på sig. Jag köpte My Health Coach till min Nintendo DS när jag var i London, och den är verkligen hur kul som helst! Man får med en pedometer (eller stegräknare) som man kan koppla till DSn, vad den gör är att den räknar hur många steg du går som sedan registreras i DSn. Spelet är lite som en träningsdagbok där man kan skriva upp hur länge man har tränat och vad man har ätit. Den ger också olika uppdrag som du ska göra under dagen som t ex gå upp och ner för trapporna 5 ggr. En liten kul grej som gör det lite roligare att träna :)

Det ska bli ett poweryoga-pass senare idag också!