recept: jordgubbstarte.

Jag kom ihåg att jag satt och letade efter recept på tartletter i bibblan och då hittade jag denna! (Jag och Alex köpte hem tartletter från en liten konditori i Malmö och jag blev inspirerad.) Dock är det inte recept på tartletter, men det i grund och botten är det i princip samma sak (förutom att tartletter är portion-stora och tarte är en stor "paj"). Den är väldig enkel att göra, men man skall helst ha tålamod och gott om tid. So here it is!




Pajdeg:
3 dl vetemjöl
150 gr smör
1 msk iskallt vatten

Vaniljkräm:
3 dl kaffegrädde
3 äggulor
2 msk strösocker
1 msk potatismjöl
1 vaniljtång el. 1 msk vaniljsocker

Garnering:
2 tsk gelatinpulver el. 3 gelatinblad
2 dl cider
1/2 dl vatten
1 msk strösocker
1 kg jordgubbar eller valfri frukt


  1. Hacka samman mjöl, socker och smör till en grynig massa. Tillsätt iskallt vatten och arbeta ihop degen. Låt den vila i 20 min.
  2. Blanda kaffegrädde, äggulor, socker och potatismjöl till krämen i en kastrull. Dela vaniljtången på mitten och skrapa ner kornen i kastrullen tillsammans med resterna av vaniljtången. Låt krämen sjuda under omrörning tills den tjocknar, 2-3 min. Låt kallna.
  3. Kavla ut degen och klä en veckad pajform med löstagbar botten, ca 25 cm i diameter. Nagga degbottnen och klä den invändigt med aluminium folie, så att degen stannar kvar på kanterna. Grädda i 200 grader i 20-25 min.
  4. Låt gelatinpulvret ligga i blöt i cidern 5-10 min. Tillsätt vatten och socker och koka upp gelén. Låt den stå kallt tills den blir trögflytande.
  5. Dela jordgubbarna i halvor. Fyll pajskalet med krämen och täck den med jordgubbarna. Skeda över den stelnande gelén. Låt tarten stå kallt tills den ska serveras.


Tips:
  • Du kan köpa färdigt vaniljkräm om du inte orkar göra själv.
  • Lägg gelén i frysen i tio min och kolla ofta. Så fort du ser att den börjar bli tjock kan du ta ut den (om du har den i frysen/kylen för länge stelnar det och resultatet blir att du inte får en jämn yta över jordgubbarna)


Ha en kul bakning :)

Kommentarer
Postat av: mojsan

åååh men tack!!!!

2008-12-08 @ 18:04:28
URL: http://twonuts.blogg.se/
Postat av: Marika

Läste ditt recept! Hur har du fått kvar degen i kanterna för på bilden har du en vanlig pajform utan avtagbar kant!? Har problem att kanterna glider ner :(

2012-06-22 @ 08:39:36
URL: http://marika79.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0